www.poem-express.com

De Poem Express is een internationaal kunst- en poëzieproject waarbij kinderen uit verschillende landen uitgenodigd worden om gedichtenposters te maken. De internationale ‘centrale’ van dit project is Stichting Autoped in Rotterdam. De Poem Express op Curaçao en Bonaire wordt georganiseerd door Stichting NANA in samenwerking met de openbare bibliotheken op de eilanden en andere partners. In 2008 en 2009 was het Curaçaosch Museum de locatie voor de Poem Express. In 2010 en 2011 is dat de Bibliotheek. Op Bonaire vond de prijsuitreiking van de Poem Express in 2008, 2009 en 2010 in Addo’s Bookstore plaats. In 2011 is de SGB hiervoor de locatie.

Er is in elk land een lokale jury, die jaarlijks 10 poem posters nomineert. Drie of vier daarvan worden met een extra prijs van het betreffende land bekroond. Alle genomineerde poem posters worden vervolgens voorgelegd aan een internationale jury in Rotterdam.

De internationale jury selecteert uit de genomineerde posters een aantal werken. Deze worden in drie of meer talen vertaald en gepubliceerd in internationale Poem Express gedichtenbundels. Er worden ook poem posters gepubliceerd in kindertijdschrift Boekie-Boekie. Daarnaast wijst de internationale jury in Rotterdam twee prijswinnaars aan voor de Internationale Poem Award: een prijs voor de beste Nederlandstalige poster en een prijs voor de beste niet-Nederlandstalige poster. In 2008 werd de internationale prijs voor de beste Nederlandstalige poster (‘Familie’) gewonnen door de 13-jarige Sherina Ignacio van Bonaire.