2- 11 november, Openbare Bibliotheek, Aquariumruimte

Expositie Poem Express. Internationaal project met gedichtenposters van Curaçaose kinderen.

Zondag 6 november, 11-15.00 Zuikertuintje Mall

Bij het Bruna Kinderboekenbal zijn o.a. de overzeese auteurs Siska Goeminne, Mariska Hammerstein en Marit Törnqvist te gast. De Nederlands-Zweedse Törnqvist is één van de meest toonaangevende illustratoren van het ogenblik. Haar werk werd veelvuldig bekroond. Recentelijk nog met de gouden plaque van Bratislava, een internationale prijs voor de beste illustratoren ter wereld. Marit Törnqvist werkt samen met musicus Floor Minnaert die eveneens aanwezig zal zijn. Mariska Hammerstein presenteert tijdens de Kinderboekenweek haar nieuwe boek Tula’s vrijheidsstrijd/ Tula su lucha pa libertat, een deel in de Historische Heldenreeks van uitgeverij SWP. Eerder publiceerde zij daarin Achter de rode zon en Een ordeloze bende. Daarnaast schreef zij andere boeken voor jonge en oudere kinderen. Ook de Vlaamse Siska Goeminne richt zich op kinderen van verschillende leeftijden. Zij schreef bijvoorbeeld Twee meisjes, Het hoofd van Marieke en William wil de wereld zien. Met haar intrigerende schrijfstijl en wijze van voordracht weet zij het lezen voor klein en groot te inspireren.

Dinsdag 8 november, Openbare Bibliotheek, Ouditorium

14.30 Vertelprogramma met Siska Goeminne, Marit Törnqvist, Charlotte Doornhein, Mariska Hammerstein, Guineta de Palm, Diana Lebacs, Laura Quast en Tio Ali.

15.30 Prijsuitreiking Poem Express.

Woensdag 9 november, Curaçaosch Museum

10.00 Opening Nederlands-Vlaams-Antilliaans ‘Festivalgastenboek’ door Ariadne Faries, Marit Törnqvist en Siska Goeminne. In dit gastenboek van Stichting NANA wordt werk opgenomen van Nederlandse, Vlaamse en Antilliaanse illustratoren en schrijvers dat in de afgelopen twintig jaar mede onder invloed van het Kinderboekenfestival op de eilanden ontstond.

Woensdag 9 november, BoekPlus, Opening Literaire Luchtbrug 2011-2012

13.30 Kinderen skypen met auteur en illustrator Marijke van Mil (Besloten programma).

Donderdag 10 november, Luna Blou

9.00 Multimediale presentatie van Kwelgeesten rond de kapokboom, het nieuwe boek van Charlotte Doornhein in combinatie met een kunstvideo van beeldend kunstenaar Frouwkje Smit. Deze bijzondere jeugdroman voert de lezer mee naar een natuurgebied op Curaçao waar in vroeger tijden Indianen woonden. Met Laura Quast, Diana Lebacs, Charlotte Doornhein en anderen.

Donderdag 10 november, Curaçaosch Museum

16.00 Vertelprogramma voor kinderen van 6-9 jaar met Siska Goeminne en Guineta de Palm

Schrijvers, vertellers, acteurs en illustratoren op scholen tijdens de Kinderboekenweek 2011:

Merly Augusta, Jackie Bernabela, Ariadne Faries, Jeroen Heuvel, Tio Ali, Diana Lebacs, Guineta de Palm, Ruthie Pantophlet, Laura Quast, Leo Regals, Joes en Marjanne Wanders, Charlotte Doornhein, Siska Goeminne, Mariska Hammerstein, Marit Törnqvist.

Na 16 november krijgt de Kinderboekenweek een vervolg. Tot en met april 2012 gaan Curaçaose kinderen op school, in de bibliotheek of BoekPlus skypen met kinderboekenschrijvers in Nederland en Vlaanderen, o.a. met Joke van Leeuwen, Anne Provoost, Marijke van Mil, Anna Woltz en Erik van Os. Van 20 tot en met 28 april zijn de schrijfsters Joke van Leeuwen en Anne Provoost op Curaçao om de kinderen met wie zij geskypt hebben in levenden lijve te ontmoeten. Samen met hun Antilliaanse collega’s sluiten zij het programma 2011-2012 op 28 april af.

Stichting Culturele Manifestaties NANA is de coördinator van de Kinderboekenweek. Samenwerkingspartners zijn Biblionef, de openbare bibliotheek, Boekhandel Bruna, Boekhandels Samsom/Boekplus, CaribPublishing, het Curaçaosch Museum, Luna Blou, BoekieBoekie/ Autoped Rotterdam, de schoolbesturen en scholen voor basis- en voortgezet onderwijs op Curaçao. De Kinderboekenweek past in het NANA-Kinderboekenfestival dat van 28 oktober 2011 t/m 28 april 2012 plaatsvindt op Aruba, Curaçao en Bonaire.

ARUBA

De openingsmanifestatie van de Kinderboekenweek Aruba vindt plaats op vrijdagmiddag 28 oktober in Kas di Kultura. Vanaf 31 oktober gaan auteurs uit Nederland, Aruba en Curaçao de scholen langs. De Biblioteca Nacional Aruba is eindverantwoordelijk voor dit programma. De deelname van Marit Törnqvist en Mariska Hammerstein wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting NANA.

BONAIRE

De openingsmanifestatie van de Kinderboekenweek Bonaire en prijsuitreiking van de Poem Express vinden plaats op zondagmiddag 13 november in de aula van Scholengemeenschap Bonaire. Daarna gaan de auteurs Charlotte Doornhein, Mariska Hammerstein, Diana Lebacs, Tio Ali en Laura Quast t/m 16 november op bezoek bij de scholen op Bonaire. Het programma wordt georganiseerd door Stichting NANA i.s.m. de Openbare Bibliotheek Bonaire en de SGB.